בית

בבל , , 22/11/2017

                           

 

יוענה גונן אגדה אורבנית

(התפרסם בטיימאאוט תל אביב, 26.05.05)

תל אביבים רבים אוהבים לראות את עצמם כמנותקים משאר חלקי הארץ, מעין תושבים של מדינה בתוך מדינה. על פי הנרטיב שהם בונים לעצמם, ישראל היא מדינה שנבנתה על גירוש, גזל ודם, ואילו תל אביב היא עיר שקמה על גבי חולות טהורים וחפים מתושבים; עיר של פתיחות, קוסמופוליטיות וחילוניות שפויה. ספרו המצוין של שרון רוטברד חושף את השקרים הרבים שמסתתרים מאחורי סיפור זה ומאחורי מיתוס "העיר הלבנה" שצמחה מהחולות ונבנתה ב"סגנון הבאוהאוס". חציו האחד של הספר מקלף את שכבות הצבע הלבן המכסות על ההיסטוריה האפלה של תל אביב, וחציו האחר כותב את ההיסטוריה המחוקה של "העיר השחורה" - יפו והשכונות הדרומיות והמזרחיות של העיר. כותב, כדי שלא לאפשר להשכיחה."עיר לבנה, עיר שחורה" הוא לא ספר על ארכיטקטורה. זהו טקסט פוליטי הכתוב בשפה בהירה ויפה, במסווה של ספר על ארכיטקטורה. ככלות הכל, ארכיטקטורה היא קווי המתאר של המרחב הסובב אותנו, ולכן לא ניתן לנתקה מהתרבות ומהפוליטיקה של אותו מרחב. רוטברד, אדריכל במקצועו, מראה כיצד סיפור העיר הלבנה שימש לביסוס האליבי המוסרי של ההתיישבות הציונית בתל אביב ולחיזוק המונופול הלבן על הזהות הישראלית. העיר הלבנה מהאגדות הפכה לבירת "ארץ ישראל הישנה והטובה", עיר הרוחצת בנקיון כפיה, בניגוד לישראל הכובשת והמזוהמת.רוטברד נוטל פטיש ומנתץ את יסודותיה המעורערים של האגדה האורבנית התל אביבית. בחלק הראשון, כאמור, הוא חושף את שקריותו של הסיפור על "סגנון הבאוהאוס" החביב על תושבי העיר - סיפור שהביא את אונסק"ו לכלול את תל אביב ברשימת אתרי המורשת העולמיים של הארגון. אך החלק החשוב בספר נמצא בחלקו השני, המספר את ההיסטוריה המחוקה של יפו ושכונות דרום העיר - "העיר השחורה" שחוסלה באופן שיטתי. במאמרים המוקדמים שפרסם רוטברד בנושא, הוא כינה את התהליך "אנטומיה של רצח עיר".העיר השחורה היא כל מה שתושבי העיר הלבנה אינם רוצים להיות. הגבול בין שתי הערים מסומן בדרכים רבות: סדרי עדיפויות עירוניים, השקעה בתשתיות, בגינון ובניקיון, קביעת נתיבי הנחיתות בנתב"ג ועוד. אל העיר השחורה מתנקז כל מה שתושבי העיר הלבנה אינם רוצים לראות: צינורות ביוב, מזבלות, תחנות אוטובוסים מרכזיות, בתי מלאכה, בתי זונות, בתי הימורים ותושבים החיים בשולי החברה המהוגנת - עולים חדשים, מהגרי עבודה, חסרי בית, נרקומנים. לטענתו של רוטברד, דווקא העיר השחורה היא העיר הססגונית, המגוונת והקוסמופוליטית ביותר בישראל.עוד מספר רוטברד את סיפור גירוש יפו ב-1948 ואת תהליך החרבתה בשנים שלאחר מכן - סיפור שחזר על עצמו, לדבריו, בגירוש מהגרי העבודה של נווה שאנן ובהרס בתי רפיח במבצע "קשת בענן". המיתוס הלבן של תל אביב מנסה להשכיח ולהסוות את העובדה שהעיר צמחה מתוך יפו כשלילתה הדיאלקטית; שתל אביב הכחידה באכזריות את יפו המשגשגת כדי להקים את עצמה; שהעיר הלבנה עיצבה את יפו כעיר שחורה של פשיעה, לכלוך ואלימות. כנגד ההשכחה הזו יוצא ספרו של רוטברד, התובע שהפסקת הכיבוש ותיקון עוולות הציונות יתחילו ביפו. זהו אחד הטקסטים הרדיקליים ביותר שהתפרסמו בעברית בשנים האחרונות.

 

ברשת מ-26/05/05

דוד אבידן ברזים ערופי שפתיים

מהדורה מחודשת לספרו הראשון של דוד אבידן, שראה אור ב- 1954. למהדורה המחודשת נוספו גרסאות מאוחרות יותר של השירים "חלום רע" ו"בעניין אהבתו האומללה של אלפרד פרופרוק" שהתפרסמו בקובץ "סיכום ביניים" (עכשיו, 1960). >>>

יוסף אליהו שלוש פרשת חיי

ספרו האוטוביוגרפי של יוסף אליהו שלוש "פרשת חיי" התפרסם בתל אביב בשנת 1931, ראה אור בשנית בהוצאה פרטית ב- 1973 אך מעולם למעשה לא הופץ לקהל הרחב. ספר זה מציג מבט אחר לגמרי על ההיסטוריה המוקדמת של תל אביב וזווית יחודית, אוהדת וביקורתית כאחת, על המפעל הציוני. >>>

דרור בורשטיין קניון מלחה

רק בישראל כל מי שנכנס לקניון, מקום שאמורים להוציא בו כסף, לבלות, עובר טקס צבאי: שומר חמוש עוצר אותו, תא המטען נפתח. חיפוש. טקס המעבר הביזארי הזה ממחנה צבאי לעולם הצריכה, הוא קיצור ההיסטוריה של הישראליות בעשורים האחרונים. >>>

בבל אברהם יסקי, 1927 - 2014

הוצאת בבל אבלה וכואבת על לכתו של מורנו וחברנו, האדריכל אברהם יסקי.
דמותו, רוחו ועבודתו של אברהם ליוו את אנשי וחיי ההוצאה במשך שנים רבות. >>>

 

גירסה להדפסה

RSS   צרו קשר   רשימת דיוור   English   חזרה לראש הדף

Created by: Zzzen   Design: eFshar   Copyright © Babel LTD. All rights reserved

בית